כימיה

הכימיה עוסקת בחומרים. חומרים מהווים את כל עולמנו, מכאן שהכימיה עוסקת במרכיבים הבסיסיים המניעים את חיינו. ללא ההתפתחות העצומה במדע הכימיה, לא היה שינוי בתרופות אותן אנו צורכים, במזון אותו אנו אוכלים, תוספי המזון, דשן לחקלאות, לא היה מזעור מכשירים אלקטרוניים (טלוויזיות, מחשבים, טלפונים סלולאריים, נגני מוסיקה), לא היו בדים חסיני אש וקליעים ועוד ועוד.


הכימיה ואנחנו – לקידום החברה ולרווחתה

– הכימיה עוסקת בחיפוש פתרונות לבעיית האנרגיה, בעיית הרעב בעולם, בעיות בתחום הרפואה והבריאות, איכות הסביבה – זיהום אוויר וסביבה, חקלאות, חומרים חדשים ומשופרים לצרכים רבים ושונים, חומרים המשמשים לנשק וחומרים לאנטי נשק ועוד דברים רבים.

– פיתוח חומרים חדשים המובילים לכיווני ייצור חדשים בכל תחומי החיים.

– באלקטרוניקה – מסגים חדשים, מסגי על.

– חינוך והוראה, פיתוח החשיבה, הכימיה כמדע וכתרבות.

– כימיה היא מקצוע חובה במסגרת הלימודים האקדמאיים הבאים: ביולוגיה, פיזיקה, רפואה, חקלאות, מדעי המזון, כל מקצועות ההנדסה, וטרינריה, ביוטכנולוגיה, רוקחות, סיעוד, מיקרו-אלקטרוניקה, גיאולוגיה, ביו-אינפורמטיקה ומדעי הסביבה. נמצא כי לתלמידים שלמדו 3-5 יחידות בכימיה, קל יותר בלימודים האקדמאיים האלה.

כמו כן, בחלק מהפקולטות ציון בכימיה הוא תנאי קבלה (ציון בגרות מכינה). מתוך חוברת התנאים לקבלה לפקולטות השונות:

"המחלקה לרפואה – בגרות 5 יח"ל מתמטיקה, בגרות 5 יח"ל פיזיקה או כימיה בממוצע 90. פסיכומטרי 730 ומעלה, ראיון אישי, אזרחות ישראלית"

"המחלקה לרוקחות – בגרות 5 יח"ל מתמטיקה, בגרות בכימיה 5 יח"ל בממוצע 90. פסיכומטרי 680 ומעלה"


מטרות המגמה
:

להכיר את הכלים הבסיסיים של הכימאי שבאמצעותם ניתן להבין את העולם סביבנו, הבנה של הכללים הבסיסיים העומדים מאחורי התנהגות של חומרים ברמת המיקרו ופירושם ברמת המאקרו. להכיר את השפה המדעית ולפתח את החשיבה המדעית של כל תלמיד.


נושאי הלימוד

1. יחסים וקשרים בעולם החומרים

2. תהליכי חימצון חיזור וחומצות ובסיסים

3. טעמים של כימיה

4. ניתוח מאמרים מדעיים

5. ניסויי חקר – בה התלמיד הופך לחוקר במעבדה ולומד מיומנויות של כתיבת דוחות והנחת השערות.

6. אנרגיה כימית

7. שיווי מישקל כימי ותרמודינמיקה

8. ננוכימיה

מי יכול ללמוד כימיה?

– תלמידים סקרנים שיודעים לחשוב ורוצים לפתח את החשיבה! (תנאי הכרחי)

– תלמידים השואפים לפתח גישה חוקרת, ביקורתית ומעמיקה לבעיות ולתופעות שהם נתקלים בהן.

– תלמידים שרוצים לדעת יותר.

– תלמידים שיודעים שכדאי לטרוח היום, כדי שבבוא היום יהיה להם קל יותר בלימודים האקדמאיים.


תחומי עיסוק אפשריים לכימאים

יש מגמת עלייה בביקוש לכימאים בכל ענפי המדע והטכנולוגיה – וביניהם: היי-טק, הנדסת מזון, הנדסת חומרים, ביוטכנולוגיה, ביולוגיה מולקולרית, ננוטכנולוגיה, רוקחות, תעשיית הפולימרים, תעשיות פטרוכימיות, תעשיית הדשנים, תעשיית התרופות, הוראה וזיהוי פלילי.