ביולוגיה

ביולוגיה הוא נושא אשר נוגע לכל אחד ואחת מאתנו. לימודי הביולוגיה מקנים לנו ידע והבנה על עצמנו ועל היצורים החיים בסביבתנו. המקצוע מאפשר לנו להבין את התופעות בעולם שסביבנו, לחיות בצורה נבונה יותר ובריאה יותר. 

מדע הביולוגיה נמצא כל העת בקדמת המדע. לרבות מהתגליות בתחומי הגנטיקה המולקולרית והביוטכנולוגיה יש השפעות מרחיקות לכת על חיי כל אדם, כמעט בכל תחום: רפואה, חקלאות, טכנולוגיה ושמירת הסביבה. הידע מאפשר ללומד להבין את ההשלכות הכלכליות, החברתיות והמוסריות שלהן. לימוד מדע הביולוגיה בא להקנות לתלמיד מטען ידע בסיסי רחב של תהליכי החיים בדגש על גוף האדם ומיומנויות חשיבה ולמידה שישמשו אותו בעתיד כאזרח בחיי היום יום וכסטודנט במוסדות להשכלה גבוהה.


בכיתה ט
'  

נאפשר לתלמידים להכיר ולטעום קצת  ממדע הביולוגיה. התלמידים ילמדו את מבנה התא ותפקודו ויתנסו בפעילות חקר במעבדה שתלווה את הנלמד בכיתה. בנוסף ילמדו תורשה מנדלית ויתנסו בכתיבת עבודת חקר בנושא מחלות תורשתיות. כמו כן, יתקיימו שתי פעילויות מחוץ לבית הספר. האחת במכון דוידזון בנושא זיהוי פלילי והשנייה בספארי בנושא חיזור.


מגמת ביולוגיה 5 י"ל

הלימודים במגמה הביולוגית מתחילים בכיתה י' ומסתיימים בכיתה יב'. בכיתה י' לומדים ארבע שעות שבועיות. בכיתה יא' לומדים שש שעות שבועיות מתוכן שעתיים שבועיות במעבדה. בכיתה יב' לומדים חמש שעות שבועיות.

בתכנית הלימודים יש חלק עיוני וחלק מעשי.


החלק העיוני
כולל שלושה נושאי ליבה ( חובה) ונושא העמקה אחד.     

נושאי הליבה  מהווים את תשתית הידע להבנת הנושאים האחרים. כל אחד מנושאי הליבה מייצג רמת ארגון שונה: 1. גוף האדם בדגש הומיאוסטזיס- מייצג את רמת האורגניזם השלם. 2. התא, מבנה ופעילות- מיצג את הרמה התאית של האורגניזמים. 3. אקולוגיה- מייצג את רמת הארגון של המערכת האקולוגית.  

נושאי העמקה– בהוראת נושאים אלה יש העמקה של ידע שהתלמיד רכש במהלך לימוד נושאי הליבה. ישנם שלושה נושאי העמקה מתוכם חובה לבחור אחד. אנו בחרנו ללמד את הנושא- בקרה על ביטוי גנים והנדסה גנטית.


החלק המעשי
של הוראת הביולוגיה כולל ביצוע ניסויים במעבדה ועבודת חקר עצמאית המסוכמת בעבודה כתובה ( ביוחקר).

במעבדה מתנסים במיומנויות של עריכת ניסויים, תכנון ניסוי ויכולת ניתוח של ממצאים, תוך שילוב המיקרוסקופ והמחשב.

בעבודת הביוחקר המבוססת על תצפיות וניסויים, התלמידים יתמודדו עם בעיה ביולוגית, תוך הפעלת שיטות עבודה ודרכי חשיבה המאפיינים את עבודת המדען.

*למידה בדרך החקר מאפשרת פיתוח והבנה מעמיקה של התכנים תוך הבנייה פעילה של הידע אצל התלמידים.


סיורים וימי עיון:

בכיתה י' יוצאים תלמידי המגמה למעבדות בלמונטה בגבעת רם. התלמידים יתנסו בפעילות מעבדתית בנושא פיסיולוגיה של מערכות הנשימה וההובלה.

בכיתה יא' יוצאים תלמידי המגמה לשמורת דוד בעין גדי. התלמידים יכירו את מאפייני בית הגידול ויתנסו במדידות של גורמים שונים(ביוטים ואביוטים).

בכיתה יב' יוצאים תלמידי המגמה למעבדות דוידזון במכון ויצמן. התלמידים יתנסו בעבודת מעבדה בנושא הנדסה גנטית תוך שימוש בכלים ומכשור חדשניים בתחום.


בחינת הבגרות
מתחלקת לשניים– חלק עיוני וחלק מעשי.

החלק המעשי כולל- בחינה במעבדה- בחינה בכתב על ניסוי חקר המוערכת בהערכה חיצונית ומשקלה 15% מהציון הכללי. לבחינה זו ניגשים בכיתה יא'. עבודת ביוחקר- המוערכת בהערכה בית ספרית ומשקלה 30% מהציון הכללי. העבודה תוגש בכיתה יא' ותכלול גם דוח סיור אקולוגי שייערך במהלך השנה.

הבחינה העיונית ( ליבה + העמקה) מוערכת בהערכה חיצונית ומשקלה 55% מהציון הכללי. לבחינה זו ניגשים בכיתה יב'.


האולימפיאדה לביולוגיה
–  תחרות לתלמידים מצטיינים הלומדים ביולוגיה, מתקיימת מדי שנה החל משנת תשנ"ח (1998). התחרות היא יוזמה של הפיקוח על הוראת הביולוגיה במשרד החינוך. היא מתקיימת באוניברסיטת בר אילן הנותנת אכסניה ותמיכה למפעל זה.

במשך השנים הפכה התחרות למסורת. עשרות תלמידי יב' השתתפו בשלבים שונים של התחרות וזכו בפרסים משמעותיים.
בתחרות מיושמים עקרונות של הערכה מגוונת: מבחן בכתב בו נדרשים מהמתחרים הבנה של קטע מחקר, יישום של ידע קודם ושליטה במיומנויות חקר, הצגת עיקרי המחקר בכרזה מדעי ומבחן בעל פה בו מוערכת עבודת חקר עצמאית של התלמיד.

האולימפיאדה מהווה מנוף לקידום הביולוגיה ברמת בית הספר וברמה הארצית.